SV: Antivirus???

mattias mj at mjw.se
Tors Dec 11 20:30:49 GMT 2008

Eller
Apt-get install clamav

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: ubuntu-se-bounces at lists.ubuntu.com
[mailto:ubuntu-se-bounces at lists.ubuntu.com] För Fredrik Gustafsson
Skickat: den 11 december 2008 09:27
Till: Ubuntu Sverige
Ämne: Re: Antivirus???

On Thu, Dec 11, 2008 at 08:49:59AM +0100, Jonas Björk wrote:

> Jag tycker ni resonerar fel i den här tråden, men det kanske bara är
> jag som anser att man skall se till att ha anti-virus även på en
> linuxmaskin. Ok, varför då? frågar ni er nu. Låt mig förklara.
>
> Du kör Linux. Du berättar om hur bra Linux är för alla du känner och
> visst kommer argumentet "det finns INGA virus till Linux, så jäkla
> skönt sörru". Dina kompisar blir mycket imponerade och nyfikna på vad
> Linux är. Samma dag får du en powerpointbilaga i din e-post som du
> tittar på i Impress. "Wow, coolt!" bildspelet är ett sådant där
> [...]

Även om du har rätt i det du skriver så vill jag tillägga följande:
*varje maskin måste själv vara ansvarig för sitt egna virusskydd. Att
installera antivirus för att skydda en annan maskin är fel (med få
undantag). (att installera antivirus för att undgå dåligt rykte som
Jonas var inne på är en annan sak även om det är något jag aldrig
skulle gjort).
*den som skickar vidare "roliga saker", "mass mail" etc. borde
diskvalificeras som internetanvändare allt som allt och borde inte
längre kunna skicka epost.

Och så en liten gnällfråga med, läser ni alla nerifrån och upp?

--
Med vänliga hälsningar
Fredrik Gustafsson