ekiga + phonzo. Utgående fungerar men inte inkommande.

Erik Sjölund erik.sjolund at gmail.com
Ons Aug 6 18:17:43 BST 2008

ons 2008-07-30 klockan 12:26 +0200 skrev mkn0014:
> [...]

Är ännu ej gjort

> När inte det ringer på inkommande samtal så är det 99% ett
> brandvägg/NAT
> problem, kan du se i loggen på brandväggen vad som sker ?

Jag har provat utan lokal brandvägg. Det är en direktförbindelse till
internet ( d v s ingen NAT ).

> Och är det så att du inte har någon annan brandvägg eller NAT router
> mellan internet och PC'n ?

Inget sådant

> Ett annat tips kan vara att minska "Registration Timeout: 3600",
> fråga
> phonzo vad dom rekomenderar.

Har inte provat det ...
men jag lyckades istället få telefonerandet att fungera med programmet
Twinkle.

( för att installera kör: apt-get install twinkle )

Så här konfigurerade jag Twinkle:

I menyn valde jag:

Edit->User profile->User

och fyllde i följande värden:

Sip account
-----------

   Your name: Erik Sjölund
   User name: 105110143
      Domain: sip.phonzo.com

Sip authentication
------------------

              Realm:
Authentication name: 46105110143
           Password: ***********

Därefter klickade jag på "OK".

För att ringa Stockholmsnumret: 08-55378585 så matade jag in

+46855378585

i fältet "Call" och därefter klickade jag på "Dial". Det fungerade!

En sak fungerar dock inte helt perfekt:
Om jag ringer upp ett mobilnummer och dess ägare istället för att svara
trycker på lägg-på-knappen så ringer Twinkle upp numret på nytt på
direkten. Om då mobilägaren trycker på lägg-på-knappen ännu en gång så
upphör slutgiltigen samtalsförsöket.

Om det är Twinkle eller Phonzo som orsakar detta vet jag inte.

mvh,
Erik Sjölund