SPCS

Patrik Isaksson pi at osconsulting.se
Ons Sep 19 09:17:28 BST 2007

Message: 1
Date: Tue, 18 Sep 2007 17:02:09 +0200
From: Daniel Nylander <info at danielnylander.se>
Subject: Re: program
To: Ubuntu Sverige <ubuntu-se at lists.ubuntu.com>

Ulf Lindgren skrev:
> Jag är ny på ubunty och undrar hur man lägger in program typ spcs
> bofkföring  från cd läsaren och övriga program från cd det går ej

Hej Ulf,

SPCS Bokföring är ett Windows-program.

Jag vet inte om det fungerar alls eller delvis under Linux/Ubuntu.
Prova att installera paketet Wine genom Program->Lägg till/Ta bort...
Prova sedan att stoppa in skivan och dubbelklicka på Setup.exe eller vad
installationsprogrammet på skivan heter. Lycka till.

--
Daniel Nylander (CISSP, GCUX, GCFA)
Stockholm, Sweden
info at danielnylander.se  yeager at ubuntu.com  dnylande at gnome.org

Hej Ulf och Daniel

Ni bör vara observanta att det finns idag inget svenskt känt bokförings
program som fungerar i Linux.

SPCS i wine fungerar halvadant ( det är ingen bra lösning) - du kan lägga in
konteringar men kommer att få problem då du skall bokföra det via print
funktionen i spcs (där man normalt registrerar en händelse) - då kommer spcs
att meddela dig om att den hittar ingen printer och din bokföring kommer att
bli havererad - även om du har en printer installerad eller en cups printer.
Detta har vi själva stor erfarenhet då vi undersökte möjligheten om ett
svenskt bokförings program i linux.

Anledningen till att jag skriver detta är att vi just nu undersöker en lösning
för spcs/hogia i linux - vill du veta mer så mejla mig gärna. Tills dess
rekomenderar jag www.fortnox.se - en online bokförings tjänst - grundat utav
grundarna ifrån SPCS.

Mvh
Patrik Isaksson