Ubuntu 7.04 bootar inte längre - ALERT! /dev/disk/by-uuid does not exist

Joakim Larsson joakim at bildrulle.nu
Sön Sep 2 12:50:22 BST 2007

Jag fick Grubs Error 16 på en av maskinerna jag haft samma problem på
som du igår. Datorn hade fungerat felfritt hela dagen som jag skrev
tidigare men producerade olika fel och hängningar vid boot nu på
morgonen. Nu är den stabil igen och jag har gjort två saker med
hårdvaran:

1) kopplat ur IDE kabeln från en gammal IDE disk som sitter oanvänd i
samma dator. Den hade ingen spänning tidigare heller men man vet
aldrig...

2) Bytt till en riktig SATA spänningskabel från en IDE kompatibilitets
kabel.

Och givetvis innebär detta att alla kablar är petade på så eventuella
glappisar kan ju komma tillbaka.

Jocke