Hur fångar man en SMTP Replay

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Ons Juli 25 13:44:24 BST 2007

tis 2007-07-24 klockan 21:13 +0200 skrev Gilad Nevo:

> Hej
> Har komponerat en liten PHP sida för att kunna skicka mail, kopplad
> till en liten databas osv...
> Dock undrar jag hur kan jag fånga upp (jag antar att det är SMTP
> server som svarar),
> 1. Att brevet har kommit fram
> 2. Om brevlådan är full
> 3. Läst brevet (här är det kanske Klienten som svarar)

Ett skott i mörkret:
I det php-skript som ansvarar för att skicka mailet så ser du till att
bifoga en länk till en för vart mail unik bild.  Givet att nu mottagaren
har aktiverat html så kommer du få en träff på den bilden på din server.
Det är nog en dum idé men i vart fall början till en möjlig lösning.
Allt som krävs sedan är väl att du gör ett skript som läser av loggarna
efter en träff på den unika bilden.  Enklast och bäst (såvida du inte
ska skicka med en logga för att göra reklam) är väl att skapa en ytterst
liten plutt som bild. Så tar det ingen tid för varken servern eller
klienten att fixa konfirmationen.  Då handlar det väl mest om att ha en
standard-plutt som får olika unika namn för vart mail för enkel
verifikation. typ.

Men keep in mind: Jag är mycket men ingen ingenjör så mitt tips är taget
ur fantasin och utan kunskap om smtp och annat datortjafs.