grafik kort kompatibel för UBUNTU?

Emanuel Steen kozz at pegasos.org
Ons Jan 31 22:35:04 GMT 2007

> men det står inte vilken version. Kom ihåg att AMD athlon är 64 bitar och
> alltså inte lirar med i386 distributionen. Prova därför 64 bits versionen
> av Ubuntu istället, t.ex
Det där stämmer tyvärr inte. AMD's 64-bitars processorer är
bakåtkompatibla med x86 32-bitar. Och kan alltså köra i386 utan problem.
Faktum är att jag faktiskt skulle rekommendera i386 framför amd64
versionen idag. Det är ett gäng program som ännu inte finns för amd64
och måste köras i en 32-bitars miljö. Visserligen går det att köra
32-bitars program även om man har amd64 men kräver mer jobb för
användaren än vad det borde göra tyvärr. På desktopen märker man ingen
skillnad om man kör i386 eller amd64, förutom att vissa program inte
fungerar out of the box i amd64 (flash, win32codecs etc).

// Emanuel