Lite javascript problem...

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Sön Jan 28 16:21:47 GMT 2007

On 1/28/07, ein andersson <einand at 3gdev.com> wrote:

> Är det firefox 2.0.x du använder så har den tyvär spärrat väldigt mycket
> javascript att köras lokalt.

Tyvärr och tyvärr, det kan ju vara bra ur säkerthetssynvinkel, en
lokalt nedladdad javascriptfil har visat sig kunna ställa till en del
med tidigare hål i olika läsare. Jag tror IE6 också har nån liknande
spärr för lokal javascript numera.

> Testa installera en lokalwebserver eller
> något om du vill utvekla javascript lokalt.

Kan rekommendera thttpd[1] om man vill ha nåt enkelt att testa med.
Installera från de vanliga reposarna, sen kan du bara köra:

$ thttpd -D -p 8000

i den katalog du har sidan eller javascripten i och sen gå till
localhost:8000 i din webbläsare. -p bestämmer vilket port, -D gör att
programmet startar i förgrunden och kan avbrytas med CTRL-C.

Ett problem med thttpd är att det lägger in sig själv i autostart, om
du inte vill det kan du skriva:

$ sudo update-rc.d -f thttpd remove

Kör du Ruby är annars WEBrick[2] trevligt att sätta upp enkla testservrar med.

1. http://www.acme.com/software/thttpd/
2. http://www.webrick.org/#example

-- Stoffe