dumma evolution,

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Sat Jan 27 17:35:55 GMT 2007

Åter ett försök. Tog bort en punkt och blankrad i Thomas text. Ber om
ursäkt, ska se om det blir bättre nu.

lör 2007-01-27 klockan 17:15 +0100 skrev Thomas Johansson:

> Jag undrar om inte vi alla kommer med nya sakskäl i samma takt som våra
> dissidenter kommer med nya tankar och argument; jag ser inget fel i det
> då jag vet att jag fungerar på samma sätt.

> Det finns många fler människor registrerade på forumet än på epostlistan
>  följaktligen är det onödigt att föra denna debatt över epostlistan då
> flertalet användare har möjlighet att delta i diskussionen på forumet.
> Tillika är det onödigt att diskutera samma sak och säga detsamma på
> flera platser (det blir liksom inte mer sagt för det).

Pudelns kärna är väl annars att det ändå inte finns goda skäl för att vi
som föredrar sändlistor ska köras över till forumet, bara för att vissa
inte tycker om sändlistor.  Att det ibland talas om samma saker i skilda
forum är väl inget problem? Jag menar,  de problem som vi hanterar i
alla våra kommunikationskanaler - vilka problem det än må vara - finns
med all säkerhet redan lösta i andra kommunikationskanaler så som
www.ubuntuforums.org osv.  Det ger inte att vi inte ska ha de
diskussionerna eller problemlösningarna under vårt tak.  Det är för det
första, som redan påtalats, så är det så att olika personer föredrar
olika tekniker ( om alla får använda de kanaler som de känner sig mest
hemma vid och gillar, så optimeras användningen och mer kommer alla till
gagn.) och för det andra så är det så att själva diskussionerna och den
gemenskap vi därmed skapar har ett egenvärde i sig.  Folk lär sig genom
att ställa frågor och få hjälpa till. Det händer så lätt att jag tror
att jag kan något bara för att jag en gång för något år sedan tvingades
lösa ett problem, men att försöka hjälpa en person med samma problem
visar ofta att jag minsann inte minns speciellt mycket och därmed får
friska upp kunskaperna.   Gissningsvis är det ett vanligt fenomen bland
de som inte bor, lever och äter med sin dator.  Det fallerar givetvis om
det nu är så att alla fåren kan och kommer fösas in i forum-hägnet. Men
jag tycker att vi av ödmjukhet borde låta bli att prova. Om nu den mesta
diskussionen förs i forumet, så på frågor som i stort redan behandlats
där - hänvisa dit om ni vill. De som vill ta steget till forumet gör
det. De som inte vill, av vilken anledning som helst, ska inte tvingas
dit. Det finns inga skäl.  Om nu någon, vem som helst,  vet med sig att
frågor tas upp på sändlistan som redan besvarats på forumet, som
personen inte hinner svara på på sändlistan finns ingen anledning till
att tänka två gånger på det.  Personer får inte alltid hjälp, det är
inget speciellt med det. Det händer att folk kommer in på irc med frågor
som ingen svarar på. Det är inte alltid rätt person finns tillgänglig
eller har tid över. Det får alla respektera och generellt sätt tar folk
det bra. Vi är en gemenskap av användare för användare. Det vore toppen
om vi kunde hjälpa alla men som ni nog förstår kommer inte nedläggningen
av sändlistan ge användarna mer hjälp. Vårt upplägg med flera kanaler
vore ett problem ifall någon tror att sändlistan är enda kanalen för
support, eller att irc är enda kanalen för support, eller för den delen
ifall någon tror att forumet är enda kanalen för support; för så är det
ju inte.  Ifall det inte är uppenbart att vi har olika kanaler för
support och gemenskap så ska vi givetvis göra det mer uppenbart.  Som
det är nu så har vi irc för de som tycker om det,  vi har forum för de
som tycker om det samt en sändlista för de som föredrar det.  Det enda
vi åstadkommer med att lägga ner någon av dessa kanaler är att de som
föredrog den berörda kanalen förlorar ett kommunikationsmedel de tyckt
mer om än övriga.  Det vinner ingen på. Det blir inte mer hjälp åt alla,
det blir inte mer diskussion och det blir inte mer demokrati.

Således, det är inget problem att vi har flera kommunikationskanaler.
Varken för de som söker hjälp eller de som försöker hjälpa till.
Tvärt om.

Jag har funderat på att försöka lära mig acceptera forum för att inte
vara allt för motstridig om nu framtiden bara erbjuder forum. Jag kanske
uttryckte mig väl drastiskt när jag bad om att få ta farväl ifall
kommande ledning bestod av personer som lägger ner kommunikationskanaler
och fortsätter på samma väg som påbörjats.  Jag ska inte säga med
säkerhet hur jag kommer reagera då. Det får tiden avgöra. Kanske träffs
vi på forumet,  men å det bestämdaste vill jag yrka på att inte lägga
ner sändlistan. Som sagt, det finns inga goda skäl.

MVH Kent.