Till alla LoCo medlemmar!

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Fre Jan 26 16:01:30 GMT 2007

tor 2007-01-25 klockan 23:38 +0100 skrev No1Viking:

> För att konsolidiera en något spretig kommunikation, inom Ubuntu
> Sverige, lägger vi ner mailinglistan. Den baseras på gammal teknik och
> kan upplevas som svår att följa om det är många konversationer. Vi
> kommer därför att hänvisa alla  maillistedeltagare till vårt eminenta
> forum och IRC- kanalen där vi kommer att fortsätta den support och
> annan kommunikation som sker. På detta sätt kommer vi medlemmar
> närmare varandra och kan sköta supporten på ett ännu bättre sätt. IRC
> för snabb och enkel kommunikation vid problemlösning och forumet för
> [...]
Först om främst de små sakerna.

Det här är dumheter så det förslår. Ni kan nog inte göra mycket mer som
mäter sig med detta egenfattade och ytterst odemokratiska beslut. Att
kalla sändlista för gammal teknik är i sig vansinne. Hur tänker ni?
Varför stannaden ni vid sändlistan; varför inte lägga ner hemsidan
också. html är gammalt som gatan.
Kommer forumet behandlas med samma logik när andra medier uppkommer som
är nyare - eller är sändlistor något som behandlas separat med egen
underlig beslutsprocess?  Jag menar, jabber är väl hyfsat nytt protokoll
medans html är hyfsat gammalt. Forum på internet har nog funnits ett
tag. Således, lägg ner forumet och övergå till jabber.  Eller?

Självklart håller ni inte med. Vart medie har sitt användningsområde och
lockar sina typer av medlemmar.
 Det bästa är ju att ha flera kommunikationskanaler som passar
användarnas olika smakerna.  Det finns ingen vettig anledning att lägga
ner sändlistan. Och då menar jag, och jag understryker,  vettig
anledning.  Ge en förnuftig förklaring till varför just ålderdom(!?) ska
föranleda nerläggning av sändlistan?  Jag har aldrig hört på maken och
jag kan inte annat än tänka mig att andra gemenskaper inom fri
programvara skrattar åt er. Skrattar! Om ingen annan anledning anges så
antar jag att ni helt enkelt skiter i oss användare som tycker bättre om
sändlistor, eller rakt av inte tycker om den diskussion som förts här.
Det är korkat.