viktigt mail till alla

Johan liquoricetea at gmail.com
Sön Jan 21 16:28:22 GMT 2007

/obs. Se kallelse till medlemsmöte längst ner./

Är det inte tragiskt att sex personer genom lögner, manipulation och
personangrepp kan få en ordförande (ledare) att avgå av utmattning innan
en demokratisk förtroendeomröstning, en ordförande som bara några veckor
innan demokratiskt godkänts enhälligt, och dessförinnan varit ordförande
för den snabbt växande gemenskapen i sex månader utan några egentliga
klagomål?

ozamosi, vår tidigare ledare (titel kontaktperson utåt, titeln ledare i
dolt forum) dök efter flera månaders total inaktivitet upp från
ingenstans och ropade om personers avgång i grunden för att totalt två
personer var avstängda från forumet, de avstängda med fler hakar på och
här står vi idag med ett raserat Ubuntu Sverige.

Det står tydligt i forumreglerna att off-topic och regelbrott kan
raderas utan anmärkning och fast moderatorer slet hårt med att få bort
all skit från forumet dessa tre veckor höjs utan några bevis röster om
missbruk. Innan de nya rutinerna infördes för två veckor sedan togs
inlägg aldrig bort utan regelbrott redigerades direkt i poster, flera av
de personer som hörts nu ropade då "censurering". Glöm inte heller att
trådar alltid kan raderas av trådskaparen och en raderad tråd med
automatik inte betyder att en moderator varit där.

Vi gick dessa sex personer till mötes på ett mycket stort antal punkter
och var alltid villiga att diskutera i enlighet med följande:

"/Remember, always observe the Code of Conduct
<http://www.ubuntu.com/community/conduct> when dealing with problems.
There is never an excuse for rude, impolite, offensive discussion -
always keep discussion fair, honest and on-topic./"

Men dessa sex personer brydde sig desto mindre om detta, Ubuntus framtid
i Sverige eller personerna bakom uppdragen. Jag som ordförande känner
bara att kritik om vad som hade gjorts fel nådde mig vid ett tillfälle:
marwals tråd. Efter ett enda inlägg med bemötande sprängfullt med fakta
drog sig marwal ur, det var inte kul längre när man faktiskt behövde
visa på bakgrunden till den kritik man förde fram.

Vi kan i nedanstående mail från ozamosi i augusti se att Ubuntu Sveriges
tidiga historia har legat till grund för det inträffade.

>     Den post Ubuntu kräver i ett LoCo är en kontaktperson, vilket (ofta) är
>     samma sak som en ledare. Om sisådär en vecka, när vi sett att ingen
>     protesterar, tänkte jag skriva in dig som kontaktperson på ubuntuwikins
>     locolist-sida.
>
>     Huruvida ett LoCo vill ha en ledare eller andra poster är valfritt.
>
>     I början körde vi på en slags anarki, där vi ville ha så lite strukturer
>     som möjligt. Det slutade med att det istället blev mängder informella
>     strukturer, vilket slutade med att No1Viking tröttnade och såg till att
> [...]

Det vi nu måste ha framför ögonen är Ubuntus bästa. Ingen som har vårt
förtroende att efterleva Ubuntumanifestet har visat intresse att ta över
uppdraget som kontaktperson/ledare. Därför gör vi nu följande:

Medlemsmötet söndag 28/1 kommer att genomföras med nedanstående dagordning.

Röstning mellan:

Alternativ 1

    Tidigare kontaktperson/ledare Robin Sonefors samt nuvarande
    kontaktperson/ledare Johan Lundmark lämnar in var sin rapport av
    situationen tillsammans med en förslagen på lösning till Jono Bacon
    i enlighet med steg 3 "Reporting the issue externally" i
    LoCoResolvingProblems
    <https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems?action=fullsearch&value=linkto%3A%22LoCoResolvingProblems%22&context=180>.
    Jono Bacon tar beslut om vad som ska göras. Johan Lundmarks förslag
    till lösning kommer att bli att avveckla LoCo:t. Lämnar varken Robin
    eller Johan på en rapport kommer Ubuntu Sverige automatiskt att
    läggas ner.

Alternativ 2

    Ubuntu Sverige åtar sig enbart support genom forumet och
    översättning i Rosetta. Moderatorer tar beslut som gäller forumet i
    konsensus, och översättare när det gäller översättningsarbetet i
    konsensus. På forumet gäller dagens forumregler som skall följas
    strikt. Övrigt kommer att avecklas: förening, skivdistributionen,
    donation, wikin, sändlistan, medlemsmötet, stadgarna, uppdragen mm.

    På forumet kommer ingen tavla att finnas att diskutera Ubuntu
    Sverige. Det kommer inte att finnas något medlemsmöte. Johan
    Lundmark åtar sig att stå för det administrativa arbetet, som
    underhåll av server, webbplats etc.

    En IRC-kanal kommer även att finnas om vi finner någon som kan stå
    för moderering. Regler liknande de i forumet men betydligt kortare
    kommer att införas på kanalen och moderering kommer att ske strikt i
    enlighet med dessa.

    Forumet, översättningen, en aventuell IRC-kanal, samt administration
    kommer alltså att stå helt åtskilt från varandra. Och Ubuntu Sverige
    kommer alltså inte har någon expanderande verksamhet. På detta sätt
    kommer Ubuntu fortfarande att kunna ges ut på svenska, och support
    ges på svenska.  Inget mer, inget mindre.

Medlemsmötet är på söndag 28/1.

Jag svarar enbart på frågor som skickas till mig privat på
ubuntu at sebastean.se.

hälsn
Johan Sebastean Lundmark

PS: Den som vill kan posta detta meddelande på forumet.