Två listor ?

Christopher christopher at ystad.nu
Ons Jan 17 12:41:52 GMT 2007

Den här listan handlar mer och mer om bildandet eller administration av
en förening och hur föreningsarbete bör drivas och hur reglerna bör
tolkas, vem gör vad och vem som är ledsen eller arg på vem mm.
Visserligen helt i enlighet med listans ursprungliga mål om att kunna
diskutera på svenska allt som har med Ubuntu att göra, men knappast till
gagn för andemening av Ubuntu som OS i Sverige.

Visserligen har det gått mig förbi varför någon ville starta och driva
en förening över huvudtaget,  jag har inte varit inbjuden att delta vad
jag vet, och även om jag fick ett sådan förslag, har jag inga
intentioner av att vara med. Jag vill bara kunna delta i en e-post lista
som diskutera Ubuntu. Därför är allt föreningssnack om möten hitan och
ditan och allt annat pladder i ämnet som dominerar listan så totalt
numera helt ointressant för mig och bidrar inte det minsta till mitt
intresse för Ubuntu, - snarare tvärtom.

Jag har själv stor erfarenhet av föreningslivet och är t.o.m ordförande
i en ideell sådan och jag kan inte begripa varför en förening vill
diskuterar sina egna inre angelägenheter i en offentlig media såsom
Ubuntu listan.  Visserligen är föreningarbeten i sig helt öppen för
allmän insyn, men att det trycks inte ner i halsen på dom som inte är
intresserad över huvudtaget är inte normalt. Eller är det föreningens
målsättning att tar över och monopolisera allt som heter Ubunti i Sverige?

Jag är kvar här så länge för att jag tror inte att så är fallet. Men jag
vore tacksam om någon ville upplysa mig om just denna listan skall
fortsätta att vara föreningsförbehållit så att jag kan avanmälla mig,
eller om, som har föreslagits tidigare,  det skall startas en separat
föreningslista så att Ubuntu nyborgare och användare har någonstans att
diskutera dom egentliga angelägenheter i fred.

Jag vet att det finns alternativa forum som fungerar bra,  men för de,
som jag, som föredra en e-post lista, hoppas jag på en snar och klar
indikation om hur det är tänkt att utvecklingen skall ske framledes.

Mvh
Christopher