su eller sudo reply

marwal marwal at screentan.org
Tors Jan 11 16:21:07 GMT 2007

On Thu, Jan 11, 2007 at 05:03:50PM +0100, jorgen wrote:
> Tack för alla svar!
> Speciellt det med att det "sitter i ryggraden".
>
> Mitt problem är att, vem som helst kan starta om din dator och välja
> "recovery mode" i en normalinstallation av Ubuntu.
> Då kan man logga in som root...
> Kanske är jag lite paranoid? Eller?
> Visst kan man sätta lösenord i BIOS....
>
> Jag sätter alltid ett lösenord på root-kontot!
>
> /Jorgen

Enda sättet att undvika det är att kryptera partitioner.
Vem som helst med fysisk tillgång till din dator kan ALLTID montera din
hårddisk oavsett om du har root-lösen eller inte.

Sen är väl frågan om man måste skydda sig mot det.
Har någon fysisk tillgång till din dator kan han ju krossa den med en
slägga också.