su eller sudo

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Tors Jan 11 15:41:54 GMT 2007

De enda "nackdelarna" som finns är ett extra lösenord att komma ihåg och att
när man är root kan man råka dabba sig hårdare, är man bara uppmärksam och
inte klumpig (olikt mig mao :) så är det ingen nackdel. Själv gillar jag
sudo numera, för att jag slipper ett extra lösenord och för att systemet är
lite säkrare från mina fingrar. ;-) Det var ovant i början, men numera så
använder jag nästan enbart sudo även på maskiner med root-lösen.

-- Stoffe

On 1/11/07, jorgen <jebbb at bredband.net> wrote:

> Hej!
>
> Vad finns det för nackdelar med att sätta ett lösenord på root-kontot,
> så att man kan använda "su" i terminalfönstret?
>
> /Jorgen

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.comkristoffer.lunden at gamemaker.nu
http://www.gamemaker.nu/