"Den rälige" ber om ordet

Martin Olsson martin at soptunna.se
Mon Jan 8 19:40:23 GMT 2007

Jag med flera har blivit uthängd som terrorist, självmordsbombare och
allmänt besvärlig person av företrädare för ubuntu-se.org.

Vad var det egentligen som hände?
Jag och ett flertal medlemmar på ubuntu-se.org reagerade på vad vid
tyckte var en för petig moderering vad det gäller språkbruk och
hänvisning till DC-hubbar.

Innan jag går vidare i texten, vill jag visa hur jag tolkar diskussionen
om DC-hubbarna. Om jag talar om för en minderårig var närmsta
systembolag finns, gör jag inget olagligt. Om den minderårige nyttjar
min information för att köpa alkohol gör den minderårige ett lagbrott.

Vårt missnöje med modereringen hörsammades inte av företrädare för
ubuntu-se.org. Den som inte gör sin röst hörd skriker högre. Jmfr. med
ett fågelbo. Den som skriker högst får mest mat.

Diskussionen eskalerade och jag kan själv tycka att flera inlägg
kryddades alldeles för mycket med kraftuttryck i stridens hetta.

Resultatet av vad man kan kalla "ohörsamhet mot ordningsmakt"
resulterade i att ett större antal kvalitativa ubuntister med stor
kunskapsbank blev utkastade från ubuntu-se.org.

Tyvärr, verkar flera företrädare för ubuntu-se.org fortfarande tro att
det är "språkbruket" som är orsak till den stora konflikten. Det är
uteslutningarna som är orsaken till den stora konflikten!

Uteslutning är något man gör i yttersta nödfall vid mycket allvarliga
överträdelser. Som exempel kan nämnas lagbrott. En moderator bör inte ha
befogenhet till uteslutning. Vid ett flertal regelöverträdelser kan en
temporär uteslutning komma ifråga om inget annat hjälper. En dialog
skall naturligvis skett innan.

För att rädda kunskapen om ubuntu startade jag som många vet
http://www.fria-ubuntu-se.org Anledningen var inte att skapa en
missnöjesportal, utan förhindra att denna kunskapsbank skulle fara ut i
cyberspace. Jag är glad att i stort sett alla utkastade medlemmar från
ubuntu-se.org och flera andra samlas hos oss.
Regelverket är mycket enkelt och diciplinproblem har hittills inte
uppstått. Här råder "sunt förnuft".
Jag tycker det är tråkigt att en stor del av inläggen rör konflikten på
ubuntu-se.org, men det får man se som en naturlig del i stridens hetta.
Jag har själv också skrivit ett antal skarpa inlägg mot företrädare på
ubuntu-se.org. Vi kan också ta företrädare för ubuntu-se.org i försvar,
något som tydligt syns i denna tråd:
http://friaubuntuse.proboards98.com/index.cgi?action=display&board=andraforum&thread=1168190788&page=1#1168266906

Jag vill klargöra att jag som ansvarig för http://www.fria-ubuntu-se.org
inte tar ansvar för vad enskilda medlemmar skriver på andra forum,
mailinglistor eller chattkanaler. Jag vet att många är riktigt
förbannade och vill spy galla över företrädare på ubuntu-se.org. Jag
manar er kritiker, var sakliga och konstruktiva i er kritik. Vi vill ju
alla, oavsett läger hjälpa till att sprida ubuntu vidare.

Till företrädare för ubuntu-se säger jag - Det finns/fanns ett par
utmärkta moderatorer. Dessa skall man ta till vara på. Lyssna på
kritiken, minska antalet moderatorer, upphäv dessa banningar och begrav
hierarkin. Låt alla medlemmar vara med om att utforma ubuntu-se.org.

Martin O / Martin Olsson

Ansvarig för http://www.fria-ubuntu-se.org