Ang. Förening - vadå?

Christopher christopher at ystad.nu
Mon Jan 8 10:39:40 GMT 2007

När jag först blev varse Ubuntu fann jag diverse intresse grupper runt
om i världen, och även i Sverige hittade jag;*
http://ubuntu-se.org/*
Välkommen till Ubuntu Sverige - som verkade speglar de andra världs
säjter jag hittat. Då all min tidigare erfarenhet av intresse grupper
har varit 'mail' orienterat (tack vara modem begränsningar) letade jag
efter en svensk e-post grupp, inte ett forum alltså, och hittade länkad
från moder säjten ovan:
*ubuntu-se -- Ubuntu Sverige*
*Om ubuntu-se*
Den här listan är avsedd för _allt_ som har med Ubuntu att göra och är
skrivet på svenska.

Jag prenumererade och även deltog i några diskussions ämnen. Som
'newbie' var jag ganska besviken då det mesta handlade endast ytligt om
Ubuntu och jag fick mycket lite hjälp med de få installationsproblem jag
hade då, dock stå det i deklarationen allt_ som har med Ubuntu att göra
så under tiden jag vände mig till andra lät jag 'delete' knappen
dominera inbox medelanden från denna listan.

Numera handlar det mesta om en förening som några aktiva prenumeranter
vill starta eller har registrerat och hur stadgarna bör ser ut och bla
bla. Dessutom verkar de vara i konflikt med varandra och andra på listan
och beskylla varandra för allt möjligt otrevligt, min stackars delete
knapp är snart ut sliten :-( .

En nykomling till Linux eller Ubuntu m.fl som snubblar in här sökande
efter gemenskap och uppmuntran måste bli alldeles förskräkt - knappast
förenligt med Ubuntu filosofin.

Själv är jag totalt ointresserad av att vara med i en förening, Ubuntu
eller någon annan, jag har missat varför somliga tycker att en förening
är en bra ting och jag förstå inte vad en förening i sammanhanget skulle
vara bra för men å andra sidan har jag inte heller fått någon inbjudan
att delta eller vara medlem så jag har inte med det hela att göra. Men,
jag har lite svårt att förstå varför en förening vill hålla kontakt med
varandra och diskuterar sina administrativa detaljer och även tvätta sin
smutsig byk i en så offentlig forum som Ubuntu Sveriges e-post lista,
även om det stå allt_ som har med Ubuntu att göra.

Om föreningen inte vill starta en egen lista av någon anledning få jag
föreslå ödmjukt att de åtminstone använda sig av Rubrik fältet
flitigare. Stod det 'Förening' där kunde jag filtrerar dessa direkt till
skräpkorgen.

Mvh
Christopher