Re: Fwd: -avstängd-

Jonas Björk jonas.bjork at gmail.com
Fre Jan 5 13:10:18 GMT 2007

I februari 2006 (?) var diskuterade jag med er om någon fråga som kom i en
av era e-postlistor angående OpenOffice och företag för en tidningsartikel
som någon skrev. Jag tyckte redan då att ni var tokiga som började
ifrågasätta om man verkligen fick ställa sådana frågor på er e-postlista.
Men det är historia nu.

Jag fick för mig under hösten att ubuntu-se vuxit upp från sandlådan och
skulle bli en seriös organisation som skulle främja användandet av Linux i
Sverige. Ett mål som jag delar med er. Det är inte ofta jag tittar i min
gmail-inbox dit er lista går, men idag gjorde jag det och blev rädd när jag
klickade på den länk Jan B postade till ert forum. Själv driver jag,
tillsammans med ett gäng andra glada linuxanvändare, en svensk linuxsite som
heter linuxportalen.se . Visst har vi haft bråk och konflikter vi också, det
är svårt att undvika när över 1000 användare med olika ideer, distar och
funderingar kring GNU/Linux skall försöka samsas på en och samma sida. Men
så här som ni har (har haft?) det nu är skrämmande. Vi har under de 1 1/2 år
vi funnit på webben stängt av en enda användare, och det efter att jag ringt
upp honom och pratat med honom personligen. Ni verkar stänga av varenda
användare som inte delar er personliga åsikt, vilken i sammanhanget är högst
irrelavant. Ni företräder linuxdistributionen Ubuntu, och indirekt
Cannonical Ltd. Det ni gör med era konflikter i forumet och övrig webb/chat
skadar både er som personer och den dist (jag hoppas) ni gillar mest. Vilket
iof inte är en nackdel för mig som kör SUSE Linux och gillar den bättre..
men att vinna "distkriget" mellan Ubuntu och SUSE på att ni förgör er själva
känns inte riktigt rättvist.

Ni har nyligen om jag förstår inläggen i forumet rätt fått
organisationsnummer för en förening i Sverige. Jag utgår från att ni
registerat en ideell förening, vilket är den vanligaste formen för sådana
här föreningar. En ideell förening skall drivas demokratiskt OVILLKORLIGEN i
Sverige. Att stänga av användare från er förenings tjänster lite godtyckligt
kan inte ses som speciellt demokratiskt. Jag passar på att tipsa alla
medlemar i den här föreningen att alla ideella föreningar måste hålla
årsmöte där styrelse väljs, gillar man inte den sittande styrelsen bör man
gå på en sådan årsstämma och rösta bort den sittande styrelsen. Om en
majoritet av medlemmarna (>50%) i föreningen anser att styrelsen skall bytas
ut kan de lägga fram detta till styrelsen och begära en extra årsstämma.
Kallar inte den sittande styrelsen till extra årsstämma går man vidare till,
är det kommunen eller länsstyrelsen? Använd er demokratiska möjlighet att
göra er av med problemen innan det går för långt.

Jag skulle också ta kontakt med Mark Shuttleworth som är ytterst ansvarig
för Ubuntu och prata med honom om de här problemen. Eftersom Ubuntu-SE är
det officiella svenska LoCot för Ubuntu har han en del att säga till om. För
kära "ledare" för Ubuntu-SE ni sitter med en förmån, ingen rättighet. Vore
jag er skulle jag inte vara så säker på min roll som "ledare" för
föreningen.

Nåväl, vet inte ens om detta mail kommer fram till listan så jag slutar här.
Jag finns att nå på e-post jonas at trinix.se och mobiltelefon 0735-310522 om
någon har frågor kring detta. Jag heter Jonas Björk och driver TriNix AB i
Helsingborg, ett företag som har som mål att få sverige och svenska skolor
att få upp ögonen för vad öppen- och fri programvara kan erbjuda dem. Vi
driver linuxnytt.se och linuxportalen.se som fria tjänster för att fler
skall få möjlighet till hjälp, tips och råd om Linux.

mvh/ jonas björk