Mobilt bredband

Christopher christopher at ystad.nu
Fre Aug 24 11:27:18 BST 2007

Finns det någon här som har erfarenhet av mobilt bredband, Telenor eller
Tre, och som kan hjälpa mig ta ett beslut.

Just nu har jag ett ADSL uppkoppling. Den skall vara på 4 Mb fast när
jag ladda ner saker ser jag aldrig att jag kommer upp i mer än 150Kb.
För detta betalar jag 360:- månad plus 120:- månad till Telia för
tråden, altså 480:-. Jag kör Ubuntu 7.04. på en desktop PC och jag har
full staple på 3G mottagning.

Telenor säja att deras modem fungerar inte på Linux.
Tre säger att deras fungerar med viss besvär.

Båda har en abonemang som skulle ge mig 0.384 Mbits/s för 199:- månad,
en besparing på 300 kr månad. Jag sysla inte med video nedladningar
eller on line games men ibland ta jag hem stora pdf's och jag surfa rätt
mycket.

När jag pratade med Tre sa dom:
AT+CGDCONT=1,"IP","bredband.tre.se"    - är ett APN-kommando som tvingar
Linux att sätta oss som .. nåt.
jag är inte så hemma på linux eller datorer i allmänhet så det är nästan
säkrare att googla på det.
som inte säger mig någonting ännu :-(  men som jag anta jag kan lära mig.

Tacksam för råd och förslag.

Mvh
Christopher