Frågor från en nybörjare

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Fre Apr 6 13:12:31 BST 2007

fre 2007-04-06 klockan 11:30 +0200 skrev Daniel Melin:

> Minerat område... Både musikspelare och mediespelare finns det hur många som
> helst av. Och varje spelare har sina anhängare.
>
> Om man (som jag) kör Kubuntu så tycker jag att standard-applikationerna funkar
> kanonbra (Amarok och Kaffeine). Kaffeine hanterar alla medieformat du frågar
> efter om man adderar paketet "w32codecs". Alla (?) mediespelare behöver iofs
> w32codecs om dom ska spela wmv och wma.

Jag vill flika in att w32codecs inte behövs för att spela wmv.  Jag kör
Ubuntu Feisty (utvecklingsversionen av kommande ubuntu) och kan spela
wmv-filmer med totem (gstreamer som motor). Vad för plugins som används
vet jag inte, men mig veterligen använder inte gstreamer w32codecs.  Jag
har w32codecs installerat sedan gamla tider då det krävdes, men numera
tycker jag att gstreamer-motorn klarar av det mesta utan problem.   wma
däremot vet jag ingenting om. Det formatet skyr jag som pesten sedan så
länge att jag ens inte minns varför,

Det är förmodligen så dock att en ny installation av Ubuntu inte spelar
upp wmv och liknande format - för det behövs säkert plugins till
mediaspelarna - som jag med tiden installerat. Men från och med kommande
Ubuntu så ska systemet säga till om du försöker spela ett format som
inte stöds  och där erbjuda dig att installera en plugin direkt.  För
att klaragöra, det kommer då med all säkerhet inte erbjuda dig w32codecs
utan istället plugins för gstreamer - vilket så vitt jag förstått det
det korrekt  är en väldigt bra motor för multimedia av alla de slag