Frågor från en nybörjare

Johan Ramm-Ericson ubuntu at ramm-ericson.se
Tors Apr 5 04:23:02 BST 2007

On Wed, 2007-04-04 at 22:06 +0200, Joachim Lundberg wrote:
> Hej
>
> Jag har två frågor, då jag är nybörjare på Linux.
>
> Finns det någon mediaspelare som kan visa mpg, wmv etc. Vad heter den i
> så fall, var hittar man den och hur installerar man den?

Som Ambjörn redan antydde i sitt svar så finns det flera mediaspelare.
Vilken du väljer handlar rätt mycket om tycke och smak men även vilka
format hanteras av respektive spelare. Alla spelare klarar inte alla
format... Det finns - vad jag vet - ingen svensk guide idag som är det
rakaste och snabbaste svaret på din fråga men det finns en hel del
material på engelska som kan hjälpa dig vidare. Läs bl.a. här:

https://help.ubuntu.com/community/MultimediaApplications
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

Eftersom du säger att du är nybörjare så kan det vara på sin plats att
hänvisa till en instruktion (som finns på svenska) för hur du
installerar program :
http://ubuntu-se.org/Wiki/HurOchVarProgramInstalleras

> Är intresserad av att köra flera installationer på samma dator med hjälp
> av VmWare desktop. Stöds detta av Ubuntu, att vara plattform för VmWare
> alltså?

Ja, absolut! VMware Player kan du installera via Synaptic / apt-get (se
ovan länk om programinstallation). Själv tycker jag dock att VMware
Player är för begränsande eftersom man inte själv kan skapa egna VMware
images med hjälp av Player. Samtidigt så finns installationen av VMware
server beskriven här (den kan kännas lite kryptisk men är det väl gjort
så funkar det mycket bra):

https://help.ubuntu.com/community/VMware
https://help.ubuntu.com/community/VMware/Server

VMware Desktop som du nämner ovan (du syftar kanske på VMware ACE?) har
jag ingen erfarenhet av men både VMware Player och Server är gratis.

Vill även passa på att lägga in en liten varning: varje gång man
uppdaterar Linux kärnan (t.ex. via säkerhetsuppdateringar) så blir det
strul med VMware Player / Server. Det har nästan alltid funnits en viss
eftersläpning innan motsvarande linux-headers-x.yy.zz paket släpps efter
en kärnuppdatering. Så det är något att ha i åtanke. Samtidigt; beroende
på vilken Ubuntu version du kör så kommer inte kärnuppdateringar så ofta
så det är kanske inte ett så stort problem heller...

> Tacksam för vägledning
>
> Joachim Lundberg

Hoppas det hjälper. Skulle du ha fler frågor så återkom antingen via
denna mailinglista eller i forumet http://ubuntu-se.org/smf/

Lycka till!
/johan r-e