Bhöver hjälp med att bli klok på nvidia i ubuntu

Chris Danyael danyael_x at hotmail.com
Sön Sep 24 06:40:52 BST 2006

Hej!

Jag har precis installerat Ubuntu x86 Dapper på min dator och behöver lite
hjälp med att få mplayer att fungera med nvidia. Jag vet att detta inte är
optimalt för en AMD64 Athlon men jag installerade från en live CD innan jag
viste att det fanns en speciell dist för AMD64, vet inte om det påverkar
mitt problem. Jag har surfat runt på Ubuntuformuet utan att hitta något som
hjälper, och sist jag körde linux var för 8år sedan så jag är en total
newbie nu.

Jag har ett integrerat grafikkort (NVIDIA GeForce 6150) i moderkortet (ASUS
M2NPV-MX).
Som jag har förstått det ska man då installera nvidia glx legacy, Vilket jag
gjorde och då fungerade mplayer så där, man kunde göra fullscreen men då
laggade filmen rejält och ljud och blid kom ur sync ordentligt. Jag fick
även ett skummt felmedelande från mplayer om att det inte fanns någon video
output device varjegång jag startade en film.

Jag bytade då till nvidia glx och felmedelandet försvann. men i gengäld kan
jag inte få fullscreen. det blir bara en stor svart sorge kant runt filmen
istället för fullscreen.
Har nu bytat tillbaka till nvidia glx legacy och felmedelandet som jag fick
tidigare med legacy drivern kommer inte och problemet med fullscreen
kvarstår.

jag kan även bara använda x11(XImage/Shm) som output driver.

Har jag gjort nåntingt rätt/fel, och hur får jag fullscreen att fungera utan
sorgekant?

Jag hoppas att någon kan peka mig i rätt riktning på en lösning =)

Tack på förhand

Chris D. Vighagen