wma -> mp3-format

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Mon Sep 11 17:35:38 BST 2006

On 9/11/06, Oscar Carlsson <monotux at gmail.com> wrote:

> Frågan är om det ens är värt att koda om redan komprimerade filer till en
> annan form av komprimering - risken är att mycket går förlorat,

Är kvalitén god nog från start så är det inga problem för den "vanliga"
lyssnaren. Visst blir det sämre med en extra omkodning, men jag brukar
oftast vare sig se eller höra nån skillnad efter en omkodning med ffmpeg.
Det finns säkert gott om dem att märka om man letar, men för vanligt
husbehov har jag inte haft några probs.

även om det
> kanske känns lite bättre med ett fritt format.

Det gör ju det. :) Väl i Ogg så kommer jag *alltid* kunna spela det oavsett
framtida plattformar eller företags policyändringar eller t.o.m. konkurser.

Jag brukar istället bara se till att koda ner mina skivor till Ogg-Vorbis,
> även om det har gett mig lite problem med iTunes på laptopen :-(

iTunes är inte på användarens sida utan Apples och det vet man egentligen...
vill man använda det ändå så får man nog ta den smällen tyvärr.

-- Stoffe

Oscar

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.comkristoffer.lunden at gamemaker.nu