hej, mitt ubuntu har krashat

Ein Andersson einand at gmail.com
Fre Sep 8 22:31:41 BST 2006

Det låter som att det är något fel i din xorg.conf (konfigurationsfil
som finns i /etc/X11/). Du kan antingen undersöka dina X-loggar (de
ligger i /var/log/) och ändra eventuella fel i xorg.conf, eller så kan
du låta ubuntu skapa en ny xorg.conf åt dig genom att logga in och
skriva:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Efter att du skrivit in ditt lösenord kommer du förhoppningsvis få en
del frågor om din maskinvara. Svara efter bästa förmåga och försök
sedan starta om datorn (eller starta gdm med "sudo gdm").

Fungerar det inte så kan du skicka din loggfil (som heter
/var/log/Xorg.0.log eller liknande) till listan så kanske någon kan
peka dig i rätt riktning.

lycka till!

/micke