wma -> mp3-format

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Tors Sep 7 17:12:21 BST 2006

On 9/7/06, Jenny Lööw <gothcat at kattflicka.se> wrote:

> Jag undrar om det är någon som vet att bra program som kan omvandla wma
> till mp3 eller ogg? Jag vet att wma är väldigt ofritt men man kan ju
> alltid höra sig för.

Hej, du skulle kunna testa ffmpeg2theora för att göra om till ogg. Det är en
specialversion av ffmpeg för att göra om filmer till OGG, men funkar även på
enbart ljud. Det är utan GUI vilket är lite trist, men nånting i stil med:

for i in *.wma;do ffmpeg2theora "$i";done

borde convertera alla wma i en katalog till ogg (originalen finns kvar med
:). Du kan även testa ffmpeg för mer möjligheter att konfigurera...

Det är inte lika lätt med MP3, i Ubuntu iaf, för ffmpeg kommer utan stöd för
att skirva MP3. Det går att ordna om man bygger själv eller letar upp
inofficiella paket på nätet.

-- Stoffe

Tack på förhand!

> Mvh, /Jenny (gothcat)