hur komma åt ex mina dokument

Johan Ramm-Ericson ubuntu at ramm-ericson.se
Tis Okt 24 22:23:01 BST 2006

On Tue, 2006-10-24 Göran wrote:
> Date: Tue, 24 Oct 2006 22:15:09 +0200
> From: Göran <janssongoran at telia.com>
> Subject: hur komma åt ex mina dokument
> To: ubuntu-se at lists.ubuntu.com
>
> Om jag installerar Ubuntu med dual boot, hur kommer jag åt ex Mina
> Dokument från Windows partitionen?
> Samma sak gäller övriga "bra att ha" program på samma partition, eller
> måste jag installera om allt under Ubuntu.
> Detta måste jag hitta en lösning på för att helt sluta med Micke Softs
> program. Förresten kanske man måste det iallafall när nya Windows kommer
> med ännu mer övervakning?!
> [...]

Hej Göran,

1) Åtkomst av Mina Dokument: Ubuntu installationen kommer att reda ut
det där "automagiskt". Du kommer att kunna läsa dokumenten som du har på
din Windows partition, däremot får du fundera på om du vill kunna
skriva / editera dokumenten från _både_ Windows och Linux. Det går att
lösa men då skall du helst ha en tredje DOS partition (stödet för att
skriva till NTFS är inte 100%-igt i Linux än - eller snarare; det har
nyligen löst sig men jag misstänker att det inte kommer finnas med i
några Linux distros innan det har utvärderats ordentligt i några
månader).

2) "Övrigt bra att ha" får du gärna förtydliga. Vill du använda
applikationer du har installerade på din Windows partition så kan "wine"
vara svaret - fast med viss varning för att det inte löser alla
problemställninger. Vill du kunna läsa / editera dokument du har skapat
under Windows så löser OpenOffice de flesta fallen. MEN - det blir
enklare att svara på om du förtydligar vad du vill göra.

/johan r-e