hur komma åt ex mina dokument

Linnéa Björk Timm ladyfrost at dory.nu
Tis Okt 24 21:24:10 BST 2006

tisdag 24 oktober 2006 22:15 skrev Göran:
> Om jag installerar Ubuntu med dual boot, hur kommer jag åt ex Mina
> Dokument från Windows partitionen?
> Samma sak gäller övriga "bra att ha" program på samma partition, eller
> måste jag installera om allt under Ubuntu.
> Detta måste jag hitta en lösning på för att helt sluta med Micke Softs
> program. Förresten kanske man måste det iallafall när nya Windows kommer
> med ännu mer övervakning?!
> Göran

För att komma åt "Mina Dokument" monterar du den partitionen. Om det är NTFS
rekommenderas att du bara monterar den med läsrättigheter, då skrivande till
NTFS fortfarande är lite buggigt. Det finns enkla verktyg för detta i ubuntu.
Jag har dock aldrig laborerat med det själv då jag inte har några
icke-linux-partitioner.

Du kan inte installera windowsprogram i linuxmiljö. Du kan inte heller köra
windowsprogram i en linuxmiljö (om du inte använder en emulator). Är det
några specifika program du inte kan leva utan, som inte har motsvarigheter i
linux? Vad t ex?

--
Linnéa Björk Timm
ladyfrost at dory.nu