Frågor om källkodenoch rekompilering av kärnan

Jan Braunisch x at r6.se
Mon Okt 23 11:32:35 BST 2006

måndag 23 oktober 2006 10:13 skrev Christian Larsson:
> Så vitt jag vet så är väl den största skillnaden mellan 32 bit och 64 att
> man kan köra er än 4Gb ram.

Jag skulle säga tvärt om; att det är den minsta skillnaden eftersom den knappt
påverkar någon (åtminstone på skrivbordet).
När det var nytt med amd64 vet jag att jag kollade på några
prestandajämförelser, och att det gick kanske i genomsnitt 10% snabbare att
köra 64-bitars program än att köra 32-bitars program på samma processor.
Om sådana siffror gäller än idag vet jag inte...

mvh Janne