Rippa CD till mp3

Johan liquoricetea at gmail.com
Sön Okt 22 18:47:54 BST 2006

Karl Johan Pelo skrev:
> Hejsan Linuxvänner!
> Försöker rippa mina CD skivor till mp3 format. Använder KAudioCreator
> och lame som decoder, men efter att den rippat säger den att den inte
> hittar den valda decodern. Har försökt ställa in configurationen efter
> bästa förmåga. Kan någon tipsa mig?
> Hälsn
> KJ

Kanske du absolut vill använda KAudioCreator men det går annars att
rippa mp3 i SoundJuicer som följer med Ubuntu. (borde gå att installera
även om du nu kör KDE)

Står i programmets hjälp hur man kan gå tillväga:

    Om du behöver lagra spår i MP3-formatet (till exempel, om din
    bärbara musikuppspelare endast har stöd för MP3 och inte Ogg
    Vorbis), behöver du skapa en ny profil. För att göra detta, klicka
    på Redigera profiler, klicka sedan på Ny och namnet på profilen
    MP3.

    Välj MP3-profilen och klicka på knappen Redigera. Ställ in
    GStreamer-rörledning till
    audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc vbr=0
    bitrate=196 ! id3v2mux

    Ställ in Filändelse till mp3 och markera kryssrutan Aktiv. Du
    behöver starta om Sound Juicer för att se den nya ljudprofilen.

    Denna profil använder LAME MP3-kodaren, så du behöver ha
    insticksmodulen GStreamer LAME installerad.

hälsn
//Johan