Frågor om källkodenoch rekompilering av kärnan

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Fre Okt 20 19:18:11 BST 2006

Tänk dock efter först. Vad menas med "utnyttja till max"?  När du
surfar, kollar mailen, kollar på film etc - så kommer du bergis *aldrig*
utnyttja din cpu till max.  Om din cpu är så pass belastad då - så
kommer det vara olidligt att använda datorn till något vettigt.
Tvärt om så är nog en tillfredställande tid vid datorn just en tid när
din cpu *inte* är belastad till max.  Och ja, vissa program är tyvärr
rätt saktfärdiga oavsett hårdvara. Tror aldrig jag hört någon säga att
openoffice startar snabbt.. suck.

I vilket fall,  de flesta program kan inte mer än att flyta fint på en
normal 64-bitars cpu - även om du kör med program som är kompilerade för
32-bitars cpu.  Och om du då väger in att du kommer få problem med
kommersiell programvara (exempelvis plugins för webläsaren, som är
kommersiella och bara finns i 32-bitars versioner - mig veterligen
kommer det krångla med firefox..) så är det nog knappt värt det, iaf
inte om hela poängen bara är att utnyttja din cpu till max.  För vad du
bör tänka på är att du faktiskt inte behöver, och nog inte ens vill göra
det.  Såvida du har ett par systemkrävande 3d-spel eller
3d-animations-program -  men mig veterligen handlar de som oftast om att
ha bra grafikkort och bra grafikkortsdrivrutiner i sådana tillfällen,
än ren cpu-styrka.

En tumregel är alltid att fråga sig om man verkligen har bra anledning
till *varför* man vill göra något.  Såvida det inte är ren nyfikenhet
och vilja att lära sig något - så är det väldigt ofta inte nödvändigt,
och ibland rätt och slätt onödigt.