Trådlös nätverkskort?

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Ons Okt 18 16:28:47 BST 2006

mån 2006-10-16 klockan 21:55 +0200 skrev Michael Andersson:

> ner lite andra drivrutiner
> än vad som fanns med i ubuntu från början, tydligen så vad det nån
> märklig revision jag fick tag i. Kan jag på

För att få en hint om vad som fungerar och inte fungerar så kan du göra
något eller allt av följande:
1. köra kommandot "dmesg" efter det att du stoppat in den trådlösa
manicken. Om kortet hittas nämns det vid namn, och ibland får man också
en hint om ifall drivrutin laddats etc.
2.  Kör ifconfig och iwconfig eller system->admin->Nätverk  för att se
ifall det nämns. det brukar gå att se vilket som är det trådlösa kortet.

3. Om du kör med ndiswrapper så kolla så att ndiswrapper hittar den
drivrutin du använder med ndiswrapper -l

Du borde få en hint om ifall det hittats. Sedan kvarstår
inställningarna.
Här hemma kopplar vi ett adsl-modem till min ubuntu 6.06.1 burk och
delar ut uppkopplingen trådlöst med hjälp av programet firestarter.
Firestarter är ett program som låter dig enkelt ställa in en brandvägg
samt dela på internet-uppkoppling.  Till firestarters fördel hör att det
är lätt att konfigurera samt att deras hemsida har bra hjälp om hur man
ställer in både linux samt windows-datorerna i ett nätverk för att allt
ska fungera smidigt.

Själv har jag inte tid att meka med datorn utan vill att så mycket som
möjligt ska fungera enkelt och automatiskt efter rimlig förväntan, typ.
Att konfigurera trådlöst nätverk är långt ifrån lika enkelt i ubuntu som
det är i windows. Ett stort minus i mina ögon.  Nära på ett helvete om
man inte har en del kunskaper om terminaler osv.  Firestarter löser det
smidigt, men det finns inte installerat som standard utan kräver att man
blir hänvisad till det.