Upplösningen i inloggnings menyn

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Ons Okt 18 16:07:13 BST 2006

ons 2006-10-18 klockan 13:58 +0200 skrev M Wallin:

> Om det inte är uppstarten du vill ändra med vga=
> så kan du ju köra dpkg-reconfigure xserver-xorg
> och göra inställningar där (det klarar även den som är van vid DOS)

Alltså,  jag undrar om inte det är samma procedur som från första början
ställt in för hög upplösning.
Problemet som jag förstår det är att  - sett utifrån en novis ögon - om
man ställer in en viss upplösning på skrivbordet (så som windows väljer
att kalla det,) så får du inte med automatik den upplösning vid
inloggningen. (dvs, det som kallas för gdm rent tekniskt).
inloggningssystemet bryr sig inte om den inställning för upplösning man
ställer in själv.  Det finns ett visst mått av problematik i det hela  -
för Ubuntu (och linux i sig) är ett fleranvändarsystem. Vissa
inställningar ska vara olika per användare - och vissa kan av sin natur
inte vara olika för varje användare. Inloggningen är en sådan
inställning som inte kan vara olika just för att inloggningen inte är
användarspecifik. Det programet vet inte på förhand vem som ska logga
in.  Den inställningen *borde* kunna ställas in grafiskt manuellt (och
skulle i idealfallet då kräva att man som för alla andra system
inställningar anger lösenordet så att de körs med
administrationsrättigheter. Hur admin-rättigheter hänger ihop är en
bifråga.  ) Men nu finns mig veterligen inget sådant program. Istället
får du editera inställningsfilen manuellt.  Grafiskt gör du det med
"gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf"  I texteditorn letar du upp "Section
screen".  Kollar efter Default Depth, om det anger exempelvis 24 så går
du ner till Depth 24. Första upplösningen på den raden - mig veterligen
- anger vilken upplösning du får vid inloggningen.  Ta bort den högre
upplösningen och testa med nästa lägre, så kanske det löser sig