password i terminalen

Petri Kiviniemi stenudde at spray.se
Ons Okt 18 07:42:55 BST 2006

tis 2006-10-17 klockan 22:06 +0200 skrev Lars Iselid:
> Hej!
>
> Jag är gröngöling vad gäller Linux. Jag får ofta upp i Terminalen att
> jag ska ange password. Men när jag skriver in det, rör sig aldrig
> markören och jag antar att mitt lösenord inte uppfattas. T ex när jag
> använder kommandot su får jag svaret:
>
> su: Authentication failure.
> Sorry.
>
> Vad gör jag för fel? Jag är säker att jag använder rätt lösenord.
>
> Lars Iselid

I stället för att skriva stora tjocka svart punkter som i grafisk login
skrivs inget i terminalen, säkerhet ;)

I Ubuntu används sudo för program som inte använder GUI och gksudo för
program som använder GUI. Alla GUI program behöver inte det men som en
grundregel är det bra, lättare att komma ihåg. Använder man Nautilus
eller Firefox(?) utan gksudo riskerar man tappa kontrollen över
sin .ICEAuthority

/Petri