Trådlös nätverkskort?

Robin Sonefors ozamosi at flukkost.nu
Sön Okt 15 15:26:46 BST 2006

Märket är inte intressant. Det är innehållet.

Billigt skräp är oftast att föredra - billigt skräp tillverkas nämligen
oftast i asien, och asiater tycker om att släppa dokumentation till sina
produkter, vilket gör att folk kan skriva bra drivrutiver. Billigt skräp
är dessutom oftast ganska gamla kretsar, vilket även det är bra - det
innebär att folk har haft gott om tid att göra drivrutinerna riktigt
bra.

Som ett exempel: Ralinks rt2500-serie med chipsets fungerar sådär under
windows (hey - det är billigt skräp!). USB-stickorna går i vissa fall
inte att få igång över huvud taget. Under linux? De funkar klockrent.

Det finns iofs billigt skräp som är så skräp att ingen brytt sig om att
skriva drivrutiner, just eftersom det är skräp...

Hur hittar man om innehållet stödjs? Det är ganska knepigt - tillverkare
(d-link är en syndare på det här området) brukar, utan att byte varesig
namn på produkten eller ens modellnummer, byta ut innehållet helt och
hållet.

Jag brukar googla på modellnamnet och lägga till chipset och/eller linux
på slutet av sökningen. Hittar man ett chipset är det oftast relativt
enkelt att googla vidare efter ubuntuspecifik information.

Det går ALLTID - oavsett innehåll - att få gång nätverkskortet med hjälp
av ndiswrapper. Ndiswrapper är ett windowskompatibilitetslager för
trådlösa nätverkskort - ungefär som Wine eller Cedega är för
windowsprogram och -spel. Dock fungerar det - precis som wine och cedega
- inte lika bra som en "riktig" drivrutin - man kan använda det för att
hämta och skicka information (dvs vanliga nätverksoperationer), men det
är allt.