openoffice, ordlista?

Robin Sonefors ozamosi at flukkost.nu
Fre Okt 6 17:48:07 BST 2006

http://lingucomponent.openoffice.org/ är sidan ni bör utgå från.

Om man läser längst ner på den sidan ser man snart varför det är så
svårt att hitta något:

Lingucomponent skapades av Kevin Hendricks för att bygga in öppna
stavningskontrollerare med openoffice. Efter att ha tjatat lite på Kevin
Atkinson, Pspell:s skapare, byggde han istället MySpell, som baserades
på Ispell. Koden har skickats tillbaka till Pspell och kommer eventuellt
att byggas in i Pspell, som förövrigt heter Aspell nuförtiden. Dock
planerar man att byta ut MySpell mot hunspell i framtida (eller
nuvarande, beroende på hur uppdaterad texten är) openofficeversioner med
hunspell, som är baserat på MySpell...

Kort sagt finns det ungefär lika många ordlistor som heter
*bokstav*spell som det finns filsystem som heter *bokstav*fs - de flesta
är dessutom inkompatibla med varandra.

Aspell är om jag förstått rätt det som används i GTKspell (och därmed
också i evolution/xchat-gnome/gaim m fl), och det tycker jag är ganska
hyfsat att använda (jag stavar rätt så taskigt ibland, och när jag blir
tveksam brukar aspell faktiskt hjälpa mig snarare än förvirra mig). Men
det är som sagt inte det som används av openoffice.