Start avUbuntu Sverige

Johan liquoricetea at gmail.com
Tis Nov 28 21:59:42 GMT 2006

Kära medlemmar och andra engagerade [formellt..]

Ja, att "ro detta i land" som Petri skriver i sin sista mening tycker
jag stämmer väl in på det arbete som pågår nu. Det må vara en uppnåelig
utopi att starta en förening med perfekt skrivna stadgar från start och
där allt från början fungerar som det är tänkt, men om vi inte lyckas
med det, är det inte då helt okej och till och med fortfarande en bra
väg att gå att stadgarna och annat utvecklas med tiden, för att i
slutändan leda fram till något som är mycket bra och som vi är många som
kan vara stolta över?

All kritik på gårdagens möte förutom argumentet om ändrad kallelsetid
till Årsmötet har funnits i förslaget på stadgar sedan den 20/11, alltså
över sju dagar före gårdagens medlemsmöte. Det är beklagligt att dessa
saker inte lyfts fram i god tid innan mötet. Tydlig information gick
också ut på sändlista och på forumet om just detta:

    /Föreslagna stadgar
    <http://ubuntu-se.org/Wiki/Stadgar%5Bhttp://ubuntu-se.org/Wiki/Stadgar>.
    Diskutera och ställ frågor på forum eller sändlista innan möte. På
    möte kommer enbart utrymme ges för att debattera /för/ respektive
    /emot/ antagande av föreslagna stadgar./

Men nu lägger vi det bakom oss. Och då många verkar föredra att komma
med synpunkter och diskutera på IRC framför maillista och forum, är det
ju alldeles utmärkt att vi är på gång att utöver medlemsmötet även börja
ha diskussionsmöten.

Vad gäller att vi behöver vara (och är) många som engagerar oss på
Ubuntu Sverige så är det så att jag som ledare har lagt ner större delen
av min tid på att delegera ansvar och ge enskilda medlemmar bra
förutsättningar att engagera sig. Och detta arbete är något som måste få
ta sin tid, och att inspirera personer att lägga ner arbete är en konst,
och det är något jag är bra på och kommer att bli ännu bättre på, och om
intresse finns hos medlemmar, vilket jag har sett att det gör, så kommer
vi blir fler än de i dag som lägger ner tid och energi på det vi tycker
om, Ubuntu.

hälsn
//Johan Lundmark