Mötesprotokoll 2006-11-28

Johan liquoricetea at gmail.com
Tis Nov 28 11:52:06 GMT 2006

Hej Alla!

Tack Petri för ett tydligt protokoll med bra innehåll.

Jag sitter nu med ansökan om organisationsnr framför mig.

För att stadgarna ska godkännas av Skatteverket har jag ändra
föreningens säte från "där sekreteraren bor" till "Uppsala" (Den
hittills enda medlemmen av styrelsen bor där (jag). Se paragraf § /Syfte
och verksamhet/.

Detta har enligt uppgift från skatteverket så som jag förstår det ingen
betydelse för någonting för Ubuntu Sverige. Men detta avgör vilket av
skatteverkets kontor som ska dela ut organisationsnumret.

Jag har även av samma anledning som för ändring av föreningens säte lagt
in följande information i protokollet:

    /Beslut fattades att _bilda förening vid namn Ubuntu Sverige_ och
    Johan Lundmark godkändes som föreningens Ledare. Det beslutades att
    ledamöterna till Medlemsrådet samt revisorer skulle utses vid en
    senare tidpunkt./

Det måste så klart finnas någon medlem i styrelsen och någon som är
firmatecknare för att registreringen ska kunna bli godkänd.

Jag ber alla medlemmar att läsa igenom protokollet
<http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tesprotokoll/2006-11-27> från mötet
samt de som också deltog på mötet höra av sig om det finns några
felaktigheter.

Jag skriver senare upp på dagordningen för medlemsmötet att vi ska
besluta hur ledamöterna i Medlemsrådet ska utses samt revisorer.
Möjligen kommer vi kunna rösta och tillsätta dessa på samma möte men det
förutsätter att tydlig information gått ut samt att någon slags
nominering redan ägt rum. Jag ska se om jag hittar någon som jag tror
att föreningen har förtroende för att sköta att ta emot nominering
anonymt från oss medlemmar samt presentera samtliga nomineringar på
mötet. Man kan nominera sig själv men inte mig som ledare (vilket vi
borde skriva in i stadgarna).

Detta är mitt förslag och jag ber er att ta ställning till detta här på
sändlistan..

hälsn
//Johan Lundmark

Protokoll från mötet:

      Ubuntu Sverige medlemsmöte 27 nov 2006 kl. 19:00

    /i IRC-kanalen #ubuntu-se-mote på irc.freenode.org./

          Närvarande:

    Kim^J:          Kim Johansson
    netsampler:     Magnus Adolfsson
    Vanilj:         Ulf Andersson
    Louie:          Johan Haals
    HenrikAn:       Henrik Angetun
    mickej79:       Mikael Jansson
    CrashLord:      Johan Larsson
    Pretorian:      Fredrik Ullner
    PsySine:        Jan Braunisch
    Stonemedic:     Mika Siidorov
    Falcon|ds:      Andreas Falck
    plun:           Björn Nilsson
    CroX:           Tobias Sjösten
    timtux:         Tim Jansson
    reverb:         Johan Westin
    Martin:         Martin Olsson
    sebastean:      Johan Lundmark
    nicks68:        Niclas Pettersson
    Retardedpope:   Erik Blomqvist
    petri0:         Petri Kiviniemi
    swe_henke:      Henrik Samuelsson
    sen ankomst:
    kaliumfredrik:  Fredrik Bülow           (19:09)
    tomplast:       Tomas Gustavsson        (19:26)
    Trazan:         Fredrik Martini         (19:53)

          Val av ordförande och sekreterare

    Mötet godkänner Jan Braunisch som mötets ordförande samt Petri
    Kiviniemi som sekreterare.

          Punkt 1

    /Debatt och eventuellt antagande av stadgar - JohanLundmark
    <http://ubuntu-se.org/Wiki/JohanLundmark> (sebastean)/

    Ordförande ger mötet 5 minuter att läsa stadgarna vilket förlängs
    med 5 minuter pga. dubbla stycken i stadgarna. Alla som inte ville
    godta stadgarna uppmanades anmäla sig vilket missförstods och även
    argumenten emot började strömma fram. Ordföranden fick ordning på
    det till slut och till slut skulle sex deltagare få argumentera emot
    stadgarna och dessa var: Retardedpope, reverb, ubu, tomplast, timtux
    och Falcon|ds.

    /Argument 1/ var ”... att vi ska ha stadgarna i Punktform, det gör
    det lättare för oss att göra ändringar och diskutera kring dem. ”
    vilket fick medhåll av mötesdeltagarna.

    /Argument 2/ var ”... att ledaren skall ej ha behörighet att välja
    nästa. Utan att vid ledarens avgång för alla som vill kandidera till
    ledare. Och sedan får medlemmarna rösta på den kandidat de anser
    skall bli ledare.” vilket fick medhåll av mötesdeltagarna. Förslaget
    skapade dock debatt som avbröts av ordföranden pga. den skulle
    förmodligen ta för lång tid.

    /Argument 3/ var ”... att kallelsen till årsmötet ska skickas ut
    innan sista dagen för att skicka in förslag på punkter infaller dvs,
    först ska kallelsen komma sen någon vecka efter det ska man ha stopp
    för inskickande av material till mötet” även detta fick medhåll av
    mötesdeltagarna.

    /Argument 4 och 5/ var liknande det första argumentet och ingen
    vidare debatt togs på dem.

    Efter omröstning av stadgarna med alternativen..

        *

          JA: godta stadgarna, uppdateringar kan göras efteråt och

        *

          NEJ: vänta med att godta, ändringar måste göras innan

    ..antogs stadgarna med 17 JA röster, två avstod och två röster som
    inte hade anmält närvaro till mötet eller inte röstade med namn,
    totalt 28 st var inloggade och 24 var inregistrerade i mötet.

[...]

          Punkt 2

    Utökning av mötet, t.ex. att folk som håller på med saker som har
    att göra med Ubuntu kan berätta om det och att folk kan ställa
    frågor och diskutera. Antingen har man det tillsammans med det
    vanliga mötet, eller så har man det andra dagar. JanBraunisch
    <http://ubuntu-se.org/Wiki/JanBraunisch> (PsySine
    <http://ubuntu-se.org/Wiki/PsySine>) Efter en kort debatt angående
    var och hur detta utökning av mötet röstades det om intresse finns
    för frågan och 15 st röstade JA. Frågan skulle diskuteras vidare på
    både forumet och maillistan.

          Punkt 3 Övriga frågor

    /”... en fast punkt (efter Val av sekreterare) fr.o.m. nästa möte
    där man tar upp protokollet från föregående möte. Ifall alla tycker
    att allt som ska vara med eller är någonting direkt felaktigt. Dessa
    sparas ju i Wikin där nya medlemmar går och läser vad som har
    tidigare överenskommits.” Petri Kiviniemi/ (petri0)

    Efter en kort debatt i överlag positiv anda beslöt ordföranden att
    vi kan diskutera vidare på forum/sändlista/ordinarie punkt på nästa
    möte.

          Punkt 4

    /Nästa möte/ Bestämdes till tisdagen 12 dec kl. 19:00

    Mötet avslutades kl. 20:23 Logg för mötet finns för närvarande att
    läsa på