Sök och ersätt i Vim

Johan liquoricetea at gmail.com
Sön Nov 12 08:01:21 GMT 2006

Johan Ramm-Ericson skrev:

> OK.

> Nu hängde jag inte med; menar du att försöker söka efter ordet "abc" och
> sedan byta ut det globalt, eller har jag missförstått dig?

Just det

Har nu lyckats byta ut ord:

    ":%s/ord1/ord2/g
    eller
    :%s/ord1/ord2/gc

    Där ord1 är ordet du vill byta ut mot ord2.
    g på slutet där är till
    för att vim ska byta ut ord1 med ord2 på fler än ett ställe på samma
    rad och om du lägger till ett c på slutet där så kommer vim att fråga
    dig innan den ersätter ord1 med ord2, varje gång det sker..."

 :-)