angående att donera pengar.

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Sat Nov 11 17:20:01 GMT 2006

http://www.ubuntu-se.org/donera.html  står en begäran om att donera
pengar.  Denna begäran är skriven på så sätt att det ska läsas som att
det är Ubuntu Sverige som tar emot pengarna för drift av verksamhet
etc.

Problemet som jag ser det nu är att det nog med all säkerhet försätter
oss i ett dilemma.  Är inte lagen skriven på så sätt att det inte bara
är att kalla sig för förening vid namn samt att en person X kan använda
eget konto för föreningsverksamheten i fråga?

Jag menar, vi har väl valt (ett val som så att säga växt fram i takt med
att vi diskuterat och problemlöst på irc..) att inte vara en formell
förening med styrelse etc utan en mer lös förening där saker blir gjorda
av de som har tid och engagemang över.  Eller har jag varit borta så
länge att jag missat något?  Om inte Konungariket Sveriges lagar
försätter oss i problem (jag vill faktiskt minnas att det finns reglerat
i lag vissa krav på föreningar med ekonomi) så kommer i vilket fall vår
föreningsstruktur väl göra det, väl? För hur kan vi ha en ekonomi och
kalla oss för förening vid namn men ändå förbli en löst sammansatt
förening?  Vad händer om jag donerar 10 papp till "Ubuntu Sverige" men
inte beställer skivor.? Vad händer med pengarna? Vem ansvarar för att
pengarna hanteras på bästa sätt, och vilka regler har vi för att så att
säga kunna hantera ifall de missköts? Om vi storgrälar i nästa vecka och
har 10 papp på kontot, vem tillfaller pengarna?

Sådana frågor är inte små och mig veterligen finns ingen reell förening
med kassör, ordförande samt extern revisor - så i mitt tycke är det enda
rätta att ta ner sidan och sluta med ekonomiverksamheten tills en
genomtänkt lösning av problemet finns.  Givet att jag inte helt missat
att vi blivit en formell förening med stadgar för hantering av de
problemen  ovan. Om det nu är så att vi vi har förening etc, och jag har
missat det (Hualigen, hur det nu kunde ske..) så bör det tilläggas en
kommentar på den donera-sidan hur pengarna hanteras etc - för annars
ligger vi nog ändå risigt till, kan jag tänka.
Själv är jag helt för lösningen med mer informella strukturer  i den mån
det faktiskt passar för vår verksamhet. Om vi växer som grupp så kan jag
tänka mig att det hämmar en del - och ska vi växa så pass att vi tar på
oss så stora saker som att hantera pengar - så  måste vi ha en formell
struktur.

MVH Kent Nyberg.