Nytt releasedatum för Ubuntukonkurrent

Johan liquoricetea at gmail.com
Fre Nov 10 10:28:30 GMT 2006

Fredrik Jonson skrev:

> [...]
>
> Det är en av anledningarna till att programutvecklande organisationer,
> både slutna och öppna börjat använda timeboxing (sv?) och agila
> projektledningsmetoder, istället för featureboxing (sv igen? =).
>
> För övrigt vet jag inte om jag tycker det är så relevant att göra inlägg
> om Ubuntu i en artikel om ett helt annat operativsystem. Det får väl
> närmast betraktas som off topic om inte Ubuntu uttryckligen refereras
> i artikeln. Bättre att bevaka nyheter om linux och se till att det som
> sägs är korrekt där, än att framstå som fanatiska i ett för Ubuntu

Blir kommentarerna till en Vista nyhet fyllda med Linuxpropaganda så kan
det nog ha negativ påverkan ja och såg en del bland kommentarerna jag
inte tror är bra. Så jag håller i stort med dig..

Att däremot skriva något i stil med..

"/Jag känner inte att jag längre är beroende av Windows då jag helt
övergått till Ubuntu så mig spelar det ingen större roll/" eller "/Vista
har tagit steget att integrera kopieringsskydd (DRM) för exempelvis
musik och film i själva operativsystemet så för min del kan Vista komma
ut om tio år om det så vill/"

..eller varför inte..

"/XP blev omodernt för två år sedan då OS X kom ut/"

..skulle jag se som relevant och ärligt.. Rubriken är ju faktiskt "Vista
missar julhandeln".. och artikeln innehåller texten "..tvekar att köpa
en dator med ett operativsystem som *snart* är gammalmodigt..."

"men det ska visst vara mer regel
än undantag att utvecklingsprojekt försenas"

Det håller jag med om :-) det med försenad utvecklingstid är jag helt
med på. Men jag tror också såhär:

    * På en fri marknad (dvs med bla. fler alternativ och med fler ej
      operativsystemberoende programvaror och spel) skulle det inte
      längre talas så mycket om Vista nu 5 år efter XP då de som ville
      gå vidare från XP (vilket alla vill) hade bytt upp sig till någon
      konkurrent.
    * Med Microsofts förutsättningar i form av pengar skulle det vara
      möjligt för Microsoft att släppa ett nytt helt omskrivet Windows
      såsom Vista 1 år efter XP.

Johan