avinstallation

Micke Karlsson mmmicke at gmail.com
Ons Nov 8 08:39:40 GMT 2006

Kan tipsa om GParted LiveCD
(http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) om man vill greja med
partitioner. Den kan i princip allt, även ändra storlek på
partitioner, och den kostar inte pengar som Partition Magic gör.
Fördelen med en LiveCD är att du inte behöver montera ("mounta") någon
disk, vilket underlättar om man t.ex. ska ändra storlek på
rotpartitionen (monterad som /).

Det går givetvis också bra att använda Ubuntus LiveCD (samma som
installationsskivan) och därifrån köra GParted. :)

/micke