Angående ntpd i kommande Ubuntu 6.0.6 (dapper).

Anders Wallenquist anders.wallenquist at kreawit.se
Mon May 29 20:48:21 BST 2006

Kent Nyberg skrev:
> Tjena mors!
> Jag undrar om ni andra som kör Ubuntu Dapper också har en ntp-demon
> som körs eller om jag själv lyckats installera en sådan på något sätt
> tidigare.
>
> Någon som kan förklara för lilla mig? En simpel koll ifall ni andra
> också har det installerat räcker.

Menyvalet System/Administration/Tid och Datum och kryssrutan
synkronisera mot Internet-servrar installerar ntp på din dator. Om det
är onödigt eller inte är nog något du får ta ställning till själv. Jag
har inte i närtid hört talas om några sårbarheter i ntp-protokollet som
skulle göra att man skall undvika det. Personligen tycker jag det är
bekvämt och en lite trevlig fundering om man skall synkronisera mot
Peter Löthbergs egenhändigt importerade från gamla Sovjetunionen atom-ur
(time1.stupi.se) eller svensk normaltid i Borås (ntp1.sp.se/ntp2.sp.se).
Peter själv anser att hans ur håller tiden bättre än SP och fröken ur.

Det här har funnits sedan Hoary vill jag minnas.

/Anders