Angående ntpd i kommande Ubuntu 6.0.6 (dapper).

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Mon May 29 14:01:17 BST 2006

Tjena mors!
Hoppas vi kan ta en dag med mer nördiga diskussioner på listan idag. :)

Jag undrar om ni andra som kör Ubuntu Dapper också har en ntp-demon som
körs eller om jag själv lyckats installera en sådan på något sätt
tidigare. Mitt system är ingen nyinstallation av Dapper utan uppgraderat
från de olika versionerna sedan tidigare. Det är egentligen ingen viktig
sak men det känns onödigt att ha en ntp demon i bakgrunden om jag
verkligen inte behöver det. Jag vill dra mig till minnes att Ubuntu inte
har någon port öppen utåt som standard så gissningsvis är det något jag
lyckats installera utan att tänka mig för..  om det nu är en demon som
lyssnar utåt. Vad vet jag.

Någon som kan förklara för lilla mig? En simpel koll ifall ni andra
också har det installerat räcker.

kent at h55d210:~$ dpkg -S /usr/sbin/ntpd
ntp-simple: /usr/sbin/ntpd

ntp-server är också installerat tydligen.

kent at h55d210:~$ ps aux|grep ntpd
ntp       3926  0.0  0.3   3592  3592 ?        SLs  13:00
0:00 /usr/sbin/ntpd -p /var/run/ntpd.pid -u 121:121