Ubuntu Sverige

Linnéa Björk Timm ladyfrost at dory.nu
Sön May 28 15:46:26 BST 2006

> Citat från www.ubuntu.com:
> "Ubuntu" is an ancient African word, meaning "humanity to others"."
> Vart i Ubuntu Sveriges fora (webb/mail/irc) hittar jag medmänsklighet,
> ödmjukhet, respekt? Peka mig gärna rätt, för jag har nog hamnat fel.

Om du inte funnit medmänsklighet har vi nog besökt olika platser, du och
jag. Alla samarbetskretsar, Ubuntu Sverige inräknat, har sin beskärda del
av oenigheter. Jag tycker mig dock bli väl bemött i kretsen.

> "Ubuntu also means "I am what I am because of who we all are"."
> Jag hoppas verkligen att jag ALDRIG kommer bli vad ni är. Jag
> försöker, till skillnad från er som "representerar" Ubuntu Sverige, få
> fler användare till Linux. Min bild av er är att ni tycker det är
> häftigt, lite "elite" med Linux och ingen annan skall få vara lika
> "elite" som ni. Åter igen, rätta mig om jag har fel.

Ja, jag vill rätta dig. Jag valde ubuntu just för att det finns ytterst få
personer som är av den kalibern inom denna samarbetskrets. Klart vi tycker
ubuntu är bäst - men till skillnad från somliga andra personer jag har
stött på är ubuntumänniskor oftast välkomnande och hjälper personer med
problem, och även nybörjare. Inom ubuntu är det inte fult att vara
nybörjare, som det verkar vara inom andra distributioner. Alla är
välkomna, oavsett tidigare kunskaper.

> "The Ubuntu Linux distribution brings the spirit of Ubuntu to the
> software world."
> Jag tror Ubuntu Linux missade Sverige, för här finns det ingen "ubuntu
> spirit".
>
> När någon ställer frågor i er sändlista (maillistan jag skriver detta
> till) bemöter ni henne med NEJ INTE HÄR, TITTA HÄR -> REGLER!!, varför
> inte istället skriva "Vi undviker support-frågor i vår sändlista och
> hänvisar till vårt forum på www....." istället? Är det verkligen
> lättare (och bättre) för er att skälla ut folk som gör fel? Ubuntu
> [...]

Du kan väl ändå inte beskylla hela Ubuntu Sverige för att en person ansåg
att supportfrågor inte hörde hemma här? Listans användningsområde är nu
klargjort och inlägget om support har fått hjälp. Varför är inte slutet
gott, allting gott? Varför ska bråken återigen tas upp och ältas
ytterligare?

> [...]
> Cannonical Ltd, någon? För er som inte vet är ett "Ltd" ett aktiebolag
> i Storbritannien, dvs ett företag som drivs med vinstintressen. Kanske
> rätade ut ett och annat frågetecken åt er nu.
>
> I samband med att Ein eldade upp en del Ubuntu-CD-skivor skrev jag ett
> brev till Robin Sonefors (som står som kontaktperson på
> http://ubuntu-se.org/Wiki/Kontakta_Ubuntu_Sverige ), jag har hittils
> inte hört av Robin. Det är ubunu spirit det..
>
> Nej, nu skall jag sluta gnälla på er. Jag tycker det bara är tragiskt
> att ni förvaltar en bra distrubution så dåligt som ni gör.

Tack för den konstruktiva kritiken.