ubuntu-se.org problem

Robin Sonefors ozamosi at blinkenlights.se
Fre May 26 20:20:35 BST 2006

Också det bör nu vara åtgärdat.

Problemet var att ett trasigt drupal-paket förstörde hela
serveruppgraderingen. När servern sedan startades om saknades därmed
halva systemet, varför den inte bootade. Servern står borta i USA, så vi
kunde därför inte gå bort och fixa det manuellt...

När den kom upp igen fanns inte drupal kvar (som hanterade förstasidan),
och inte heller php4 (varför forumet inte gick att komma åt), eftersom
vi skulle uppgradera till php5 - drupalpaketet berodde på php4 utan att
faktiskt behöva det om php5 fanns, men för att slippa strul lät vi det
få som det ville.

PHP5 är nu inlaggt, och vi har gått tillbaka till en ren, statisk
html-förstasida.

Vad har vi lärt oss av det här?
 1. Undvik drupal ;)
 2. Se till att uppdateringarna är installerade Innan du startar om
 3. Att ta backup:er lite då och då skulle nog inte skada heller...