Programmerare?

John Nilsson john at milsson.nu
Fre May 26 17:26:36 BST 2006

On Thu, 2006-05-25 at 00:33 +0200, Tobias Andersen wrote:
> När man spånar om webbapps så skulle det vara kul att se en
> konfigfils-genererare, "kontrollpanel" eller liknande i te x Python.
> Man får ju rota allt för mkt i alla dessa config.php filer tycker jag...

Jag har funderat lite på det där med configfiler. En idé är följande:

I unix så är det standard att en körbar fil med "#!" i början skall
tolkas av det som följer

#!/bin/bash

som exempel.

Jag tänkte att man kan använda sig av något liknande system för config
filer. Fast istället för att ange en tolk så anger man ett program (som
som följer ett standard gränssnitt) som vet hur man ändrar i filen,
validerar den och ställer rätt frågor och så.

t.ex. #@/usr/bin/xorg.conf

Sen gör man bara ett GUI (web) som kan prata med den typen av program
för att ändra i configfiler.

MVH,
John