Tunga bilder

ozamosi at blinkenlights.se ozamosi at blinkenlights.se
Ons Mars 29 10:43:16 BST 2006

Den 3/29/2006, skrev "Helgi Örn Helgason" <sacredeagle at gmail.com>:

>Hej!
>http://ubuntu-se.org/planet/ finns det 6 stk bilder som inte är
>anpassade till en hemsida. Varje bild är över 600 Kb stor, dvs. 6x600 =
>3600 Kb! Vilket är rimligen oacceptabelt på en hemsida. Dessutom ligger
>inte bilderna lokalt på servern utan de laddas upp från Kent Nybergs
>hemsida http://leviathan.kicks-ass.org/
>Fortfarande är inte hela Sverige bredbandsanslutet, en stor del av
>befolkningen har fortfarande ynka 57k modemanslutning.
Jag vet det - jag sitter ofta på 26.6k-anslutning, då min pappas
teleledningar är för dåliga för att klara mer, och brukar även då surfa
runt på olika planets. Jag tycker själv att det brukar vara helt
acceptabelt.

Jag har inte ännu haft möjlighet att göra det på vår planet med de
aktuella bilderna, dock.

>Jag önskar att man antingen tar bort bilderna helt (kan inte se att de
>har med Ubuntu att göra), eller att man åtminstone bearbetar dem för
>webben och placerar dem lokalt.
>
>I övrigt tycker jag att planet sidan borde vara begränsad
>storleksmässigt, den har redan blivit alldeles för lång. Med tanke på
>storlek är planet.ubuntu.com absolut ingen bra förebild, den är alldeles
>för stor,men de vet åtminstone hur man förbereder bilder för webben.

planet.ubuntu.com kör exakt samma mjukvara som vi gör: Planet. Planet är
ett system för att läsa in bloggars nyhetsflöden, och publicera detta i
HTML-format. Kents blog innehåller en img-tag som länkar till hans
webbsida, alltså laddas bilderna från hans webbsida. Kolla gärna på
bilderna på planet.ubuntu.com - det är exakt samma sak.

Vad gäller innehållet så är det bloggaren som bestämmer vad som hamnar
där - det är ingen som godkänner eller ens (mig veteligen) har möjlighet
att ta bort speciella inlägg.

Vad gäller längden ser jag att du och jag använder planets på olika sätt.
Jag vill ha en lååång sida som jag kan sitta och läsa när jag väntar på
att något annat ska bli klart - speciellt när jag sitter på
modemuppkoppling. Det här går självklart att ställa in om ingen annan
håller med mig.

Som sagt: jag tror att du och jag ser på en planet på olika sätt. Kan
fler säga vad de tycker, så att jag får något att "gå på"?