Ang. en grej jag skrev på wikin.

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Tors Mars 16 12:33:40 GMT 2006

Jag lovade sedan länge på irc att skriva ihop något om Ekiga på wikin.
Nu fick jag lite tid över och skrev ner lite hastigt kring programet.
Det blev väldigt kortfattat och dessutom missade jag en grej. (Jag
hinner inte ändra nu, men det ska stå att man vanligtvis via
SIP-tjänster inte bara kan ringa till andra SIP-användare utan också
mobil och hemnummer - jag missade mobil-delen).

Nåja,  problemet i fråga är om jag kan ta mig friheten att beskriva
konfigurationen också?  När jag skaffade SIP via digisip så var det inte
helt uppenbart vilka uppgifter som skulle skrivas var.  Vid en snabbkoll
tror jag det är 5 uppgifter som skall in.  Då jag inte riktigt vet vad
uppgifterna står för egentligen, som exempelvis vad "Registrar", "User"
och "Authentication Login"  är för något  (Eller snarare - utifrån
exempelvis mitt konto på digisip så framgick det inte vad som skulle
skrivas in var. För uppgifterna benämns inte likadant i ekiga som hos
Digisips kontoinformation..) Jag kan inte gärna skriva om
konfigurationen om jag inte vet vad det handlar om.  Någon som förstår
sig på det rent tekniska får gärna fylla i den sidan på wikin:
http://ubuntu-se.org/Wiki/Kommunikation_i_Ubuntu

Som sista utväg kan jag skicka ett formellt brev till digisip och be dem
förklara mer pedagogiskt. De tar vad jag minns gärna emot dokumentation
om hur andra klienter fungerar så jag kan ju erbjuda dem att skapa en
pdf-fil med information kring Ekiga.  Digisip tog annars betalt per
supportärande men i utbyte mot pdf-filen kanske de ger med sig.
kostnaden för supportärenden var inte många tior.

Ja, och som sista fråga.  Spelar det någon roll om vi nämner företag vid
namn? Jag blev lite rädd för att nämna exempelvis Digisip då det
säkerligen finns många andra företag också som blir griniga..

MVH Stressad Kent.