Re: Översättning, pdmenu

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Tis Jan 3 21:13:28 GMT 2006

On 1/3/06, Daniel Nylander <info at danielnylander.se> wrote:
> [...]

Rosetta, det är Ubuntus översättningar, korrekt? Hur täckande är den?
Innehåller den allt, eller bara det som inte fanns översatt redan? Och
hur avvikande från andra distros...? Finns det samarbeten?

Idealet vore som du säger att ha en sån tjänst där översättningarna
redan finns lagrade och dessutom uppdateras i realtid, men det är inte
lika intressant om det bara är en delmängd eller om den skiljer sig
från resten av världens översättningar. I så fall är den dock
intressant att eventuellt hämta data från.

> Tyvärr klingar Rosetta fel i många översättares öron.
> Ska man ha någon form av automatisering och uppföljning av versioner är
> det Translation Project som gäller.

Vet som sagt inte mycket om något av detta, men tittade på vad jag
antar är Translation Project, iaf det som gav högst träff på Google -
och det ser ut som precis vad som skulle behövas om man tittar här:
http://www.iro.umontreal.ca/translation/maint/ - riktigt enkelt att
kolla där en gång om dan, eller i veckan, eller vad som nu är lämpligt
och dra ner senaste versionen om det finns en ny. PO-filerna verkar
innehålla tillräckligt med matnyttig metadata, framförallt
versionsnummer för att man ska kunna skilja på versioner om det
behövs.

Dock: en snabb wc -l på katalogen i fråga gav drygt 160 projekt bara.
Och jag har ingen aning om hur aktivt de som finns uppdateras heller.
Det finns inget som säger att man inte kan ha flera resurser att dra
från, men ju färre desto bättre... om man kunde knäcka den nöten gick
det nog att göra något riktigt bra.

Ni får bägge - alla - ursäkta mina frågor, är som sagt inte insatt och
tror att det går snabbare att få svar av folk som vet än att leta för
djupt själv. ;-)

-- Stoffe