kompillera kärnan

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Sat Dec 30 18:17:24 GMT 2006

lör 2006-12-30 klockan 18:29 +0000 skrev Karl Johan Pelo:

> Hejsan Linuxvänner!
> Tänkte försöka mig på att kompillera kärnan så att den funkar med
> Rosegarden, men när jag skriver "make xconfig" svarar den att den inte
> hittar någon qt. Har försökt installera olika saker med qt i namnet,
> men ingenting hjälper. Kan någon tipsa mig vad göra? Kör Kubuntu.
> KJ

libqt4-dev  ?

Det paketnamnet fann jag genom att via terminalen köra:

        apt-cache search qt |grep devel

Det kommandot söker efter alla paket som har qt i namnet, samt efter det
så sorteras de ut som har devel i namnet.
Det skulle säkert gå att göra ungefär lika enkelt i Pakethanteraren
Synaptic.
I vilket fall tror jag det är det paketet du behöver, även om jag inte
är helt hundra. Jag har inte kompilerat en egen kernel på flera år. Som
vanlig "skrivbords"-användare av Linux ska det inte behövas, tycker jag
inte.  Även om det vad jag förstått är ett krav ibland för de som
sysslar med professionell musikutveckling etc.