Bankerna och Linux

Lars Iselid larsiselid at gmail.com
Fre Dec 15 12:32:06 GMT 2006

Hej!

Kanske inte helt relevant för listan men skickar ändå:

Har ni hört om bankernas hanterande av sina Linuxkunder?

Skandiabanken stoppar Linuxkunder
http://computersweden.idg.se/2.139/1.88326

Skandiabanken stoppar Linux
http://computersweden.idg.se/2.139/1.88799

Utdrag:
"Av de stora svenska bankerna är det bara SEB och Handelsbanken som uttalat
ger stöd åt Linux.

Handelsbanken säger att inloggning med kodbricka fungerar i Linux, men
kunder med e-legitimation måste använda antingen Mac OS eller Windows. Hos
SEB säger man att alla bankens internettjänster fungerar i både Linux och
Unix.

Nordea och Swedbank rekommenderar sina kunder att använda antingen Mac OS
eller Windows. Bankerna säger att inloggning via Linux kan fungera, men likt
Skandiabanken är de inte beredda att ge sitt officiella stöd åt systemet".

Själv har jag inga större problem med Ubuntu/Firefox och Swedbank. Kommer
t.o.m. åt min bokföringstjänst som tidigare inte funkade med
firefox/windows. Har ni problem?

Skicka gärna protestmejl till bankerna! Någon som vet hur många
Linuxanvändare det finns i Sverige?

Lars Iselid