Ensuring Quality in Ubuntu Translations

Robin Sonefors ozamosi at blinkenlights.se
Tis Apr 11 12:51:18 BST 2006

tis 2006-04-11 klockan 13:34 +0200 skrev Linnéa Björk Timm:

> Det är ju dock möjligt att ha ett litet antal godkända översättare, så att
> andra intresserade får lägga förslag. Risken med den lösningen är att folk
> känner att de inte får delta på samma villkor som andra, vilket kanske är en
> risk värd att ta för att säkra översättningarnas kvalité?

Eftersom vi inte kan se några diffar är det praktiskt omöjligt att se
vad någon har översatt. I så fall kommer översättarna att översätta
saker som inte kommer med.

Vi skulle kunna tvinga alla översättare att ha en närmre kontakt med
andra översättare - det skulle förmodligen vara positivt ur flera
synvinklar iofs...

> Problemet som ändå kvarstår är hur dessa ändringar ska genomföras - ganska
> många står på kö för att godkännas, och om jag ska godkänna dem enligt de
> gamla reglerna kommer det ta väldigt lång tid. Å andra sidan, om jag ska
> följa de nya riktlinjerna kanske dessa känner sig särbehandlade pga att
> reglerna har ändrats innan de blev godkända. När de flesta dessutom inte
> verkar vara medlemmar på maillistan blir det krångligt att få tag på alla.
> Hur ska jag hantera de som inte svarar på mail...?
Svarar de inte på mail är de inte intresserade.
Är de inte på maillistan är de inte intresserade.

Så. Enkelt och bra.